Dermatoskopia

opalanie-dermatoskopia

20 maja 2014 • Porady ogólne, Wszystkie, Znamiona • Wyświetleń: 1627

Zmiany skórne to problem, którego nie można lekceważyć. Nawet najmniejszy pieprzyk lub znamię mogą stać się przyczyną różnych chorób. Od dłuższego czasu znana jest metoda badania dermatoskopowego, jednak w powszechnym zastosowaniu jest dopiero od 20 lat. Badanie to pozwala określić, czy zmiany skórne są barwnikowe lub niebarwnikowe, które mogą być jednym z pierwszych objawów chorób nowotworowych. Ma szczególne zastosowanie w diagnostyce czerniaka złośliwego.

Zabieg

Dermatoskopia jest metodą nieinwazyjną, pozwala na stwierdzenie zmian skórnych bez pobierania wycinków tkankowych. W badaniu wykorzystuje się dermatoskop, który łączy lupę powiększającą obraz 10-20 razy oraz wystandaryzowane źródło światła. W trakcie badania dermatoskopem lekarz dermatolog ogląda każdego pacjenta „od stóp do głów” zwracając szczególną uwagę na okolice pachowe, pachwinowe, przestrzenie międzypalcowe, dłonie, stopy, paznokcie, okolicę anogenitalną oraz skórę owłosioną głowy. Następnie lekarz smaruje okular aparatu olejkiem immersyjnym, który zmniejsza rozproszenie światła i umożliwia dokładniejsze badanie. Dermatoskop pozwala na uwidocznienie głębszej struktury zmiany skórnej. To proste badanie wykonane w kilka minut umożliwia jednoznaczne określenie czy zmiana skórna jest groźna czy też nie, ale należy podkreślić, że zabieg musi wykonywać lekarz doświadczony, który posiada długoletnią praktykę w tym temacie.

Celem badania dermatoskopowego jest diagnostyka różnicowa zmian barwnikowych z podziałem na zmiany melanocytowe i niemelanocytowe. Wczesne rozpoznanie czerniaka przez lekarza dermatologa i chirurgiczne usunięcie czerniaka nie tylko poprawia rokowanie, ale daje szansę wyleczenia u około 90% chorych. Ostanie badania pokazują, że zachorowalność na czerniaka zwiększa się. Główną przyczyną jest niepełna ochrona skóry naszego ciała przez promieniowaniem UV. Nie bez przyczyny w okresie letnim powtarza się by korzystać z kremów z wysokimi filtrami. Nie można także lekceważyć promieni słonecznych występujących zimą. Dlatego jeżeli istnieją pewne obawy, iż doszło do zmian skórnych nie należy tego lekceważyć i szybko wybrać się do dermatologa w celu wykonania badania.

Co należy przekazać lekarzowi przed wykonanym badaniem

Przed badaniem należy poinformować lekarza o tym ile trwa zmiana skórna, jaka była jej początkowa barwa, jak szybko się powiększała, jakie leki i maści stosowano i przede wszystkim czy w rodzinie występowały choroby lub podobne przypadki.
Zapraszamy do kliniki  LeaClinic celem poznania szczegółów.

Tagi:

Komentarze są zamknięte!